انجمن دبیران و فارغ التحصیلان دبیرستان دکتر نصیری

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . اطلاعات و اخبار دبیران و فارغ التحصیلان دبیرستان دکتر نصیری + خاطرات + مقالات . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

انجمن دبیران و فارغ التحصیلان دبیرستان دکتر نصیری

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . اطلاعات و اخبار دبیران و فارغ التحصیلان دبیرستان دکتر نصیری + خاطرات + مقالات . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

انجمن دبیران و فارغ التحصیلان دبیرستان دکتر نصیری

با سلام خدمت همه دوستان و سروران گرامی . سالهاست که عده ای از فارغ التحصیلان دبیرستان جمعی از دوستان و اکثر معلمین را یافته اند و سالانه حدود سه گردهمائی جهت تجدید دیدار و یادآوری خاطرات و گپ و گفتگو و قیل و قال و قرار و مدار باهم دارند . هسته اولیه این تجمع که اکنون به شناسائی بیش از 390 نفر انجامیده با ده نفر از دانش آموختگان سال 50 شروع شده ، امید است به همت شما به تمام فارغ التحصیلان دکتر نصیری دسترسی پیدا کنیم . با آرزوی موفقیت برای همه شما رئیس دانا

بایگانی

۸ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۷ ثبت شده است

سلام - دوشنبه 24-02-97 ساعت 4:45

به عیادت جناب مومنی و سپس به عیادت استاد علی آبادی خواهیم رفت .


در صورت تمایل هماهنگ نمائید که به اتفاق خدمتشان برسیم تا اذیت نشوند .


باتقدیم سلام و پیرواطلاع رسانى شنبه ٩٧/٢/٢٢ مبنى بر ملاقات دو نفر از اساتید گرانقدرمان بعرض مى رسانم .


ساعت ١٧٠٠ روز جارى دوشنبه ٩٧/٢/٢٤ اینجانبان آقایان ، دکتراحمدیان ، پرویزعلى مددى ، مجتبى داودى ، محمدعلى رئیس دانا، ماشاالله برتون وبنده پشنگ پور در معیت سه نفر از اساتید معزز ، آقایان معمارتدبیرى ، محمودحسن زاده و دکتر سیاسى ابتدا به ملاقات استاد مؤمنى و ساعت ١٨٣٠ به دیداراستاد على آبادى مشرف شدیم ،

حال هردو عزیز بحمدالله خوب بود ، از حضور همکاران و شاگردان خودشان بسیار خوشحال شدند ، ماهم از دیدن آنان بسیارخرسند شدیم و ازاینکه حالشان خوب بود ، بویژه استادعلى آبادى که بعلت وضعیت غیرعادى چندروز در بیمارستان بسترى شده بودند ، روحیه گرفتیم وخیالمان راحت شد .

بنده به سهم خودم از هماهنگى آقاى رئیس دانا و حضور ارزشمند همه عزیزان سپاسگزارى مى نمایم .
ذیلاً تعدادى از عکسهاى مأخوذه خدمتتان تقدیم مى گردد .

عیادت از استاد مومنی :


عیادت از استاد علی آبادی:
















۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۷:۲۴
محمد علی رئیس دانا

از آن ماه‌های است که در آن
کوه می‌چسبد
دریا می‌چسبد
با دوستان در خیابانها بودن می‌چسبد

در خانه بودن و ولو بودن زیر دست و پای مادر می‌چسبد
تمام رنگ‌ها برای پوشیدن خوبند
هوا جان می‌دهد برای عاشقی کردن و کیفور شدن در همه چیز...

آنقدر این اردیبهشت برای همه چیز و همه کار دوست داشتنی است
که یک ماه برایش کم است و باید کم کمش شش ماه تمدید شود...

روز کارگر می چسبد

روز و هفته و حتی تمامی سال بیاد معلم می چسبد

روز ارتباطات می چسبد

و چه زیباست این ماه بهشتی...
اردیبهشت ماهتون غرق در شادی و آرامش

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۲:۲۷
محمد علی رئیس دانا

کلاس پنج ابتدایی که بودم در امتحانات تیزهوشان قبول شدم، مرحله اول و دوم و سوم. و روزی نوبت سوالاتی شدو من با همان عقل ناقص یازده ساله ام نظراتی دادم  کارشناسی . گفتند نه دیگر این حرف ها از عقل یازده ساله بعید است ،پدر و مادرت بیایند و بگویند این چه جور حرف هایی ست تو‌ می زنی.

خب پدرم هم که خودش معلم بود ،اعصاب هم که نداشت ، اهل مدارا هم نبود، پس نتیجه چه شد؟ حضور من در مدرسه فرزانگان به حالت تعلیق درآمد، تا شورا تشکیل شود و ببینند  اصلا من واقعا تیزهوش هستم یا این حرف ها از کودنی مفرط ست.

در این فاصله همه فکر کردند و تصمیم گرفتند یک نفر دیگر برود جای من روی نیمکت تیزهوشی بنشیند؛ اسم کوچک آن عزیز نرگس بود اما نام خانوادگی اش را نمی توانم بگویم. پدر نرگس خدمات بسیاری به مملکت کرده بود، خود نرگس البته نه، نمره هایش هم از من صد البته پایین تر بود.

بعد از سه ماه ،سند تیزهوشی را از من پس گرفتند و یک گواهی کودنی به من دادند.گفتند البته هنوز امیدی هست برو به مدرسه علوی یا روشنگر یا رفاه .
در همه جا  اما سوال این بود؟ پدرت کیست؟
وقتی می فهمیدند پدرم معلم است ، معلمی ساده همچون معلمان دیگر، می گفتند: نه، با این پدر نمی شود!

و من از همان یازده سالگی فهمیدم، معلمی جرم است. پرونده من نقص دیگری هم داشت من جز  عوام بودم.

و هر خصوصیتی هم که داشتم خاصیتی نداشت و من در زمره خواص قرار نمی گرفتم. نهایتا بعد از ماهها در به دری از این مدرسه خاص به آن مدرسه خاص، من برگشتم به مدرسه سر کوچه خودمان با همان دیوارهای تبله کرده و نیمکت های لق و لوق  و معلم های مهربان و دلسوز و بی ادعا.

و تازه فهمیدم چه لذتی دارد یکی از عوام بودن .
من در مدرسه عوام ماندم و عوامانه درس خواندم و شرافت عوام بودن را آموختم.
و امروز روزی ست که باید تشکر کنم از تمامی آموزگارانی که در مدارس عام به عامه درس می دهند.
من باور دارم که خواص واقعی همین عوامند.

✍️ #عرفان_نظرآهاری

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۴ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۸:۱۲
محمد علی رئیس دانا

در هر اداره؛
کارمند نشسته و ارباب رجوع ایستاده!
به جز کلاس درس... که ارباب رجوع نشسته و معلم ایستاده است.
جان فدای معلمی که این همه بی مهری می بیند و باز مهر می آفریند، روز معلم مبارکباد🌹

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ ارديبهشت ۹۷ ، ۲۳:۵۴
محمد علی رئیس دانا

– معلم خوب چه صفاتی باید داشته باشد؟

چند وقت پیش با گروهی صد نفری از معلم‌ها کار می کردم. جلساتی داشتیم که شرکت در آن لذت‌بخش بود و هر کس از تجربه ها و اکتشافات دوباره‌اش سخن می گفت. بعد از تمام شدن جلسات، سعی کردم از آن چه انجام داده بودیم، برای خودم نتیجه‌گیری کنم. این نتیجه‌گیری را خیلی مختصر یادداشت کردم و اسمش را ده فرمان معلمی گذاشتم. حالا این ده فرمان را که در واقع ده صفتی است که معلم حتماً باید داشته باشد برای شما می گویم:

 

۱- معلم باید متواضع باشد.

 

معلم همیشه می آموزد: از شاگرد، از پدر و مادر، از مستخدم مدرسه و در هر شرایطی می آموزد. خودش هم شاگرد است و هم معلم. به همین سبب، نمی تواند چیزی را برای خودش نگه دارد، می خواهد بگیرد و رد کند. بنابراین، اگر متواضع نباشد و طلبگی نداشته باشد، نمی تواند همیشه بیاموزد.

 

۲- معلم باید باحوصله باشد.

 

کار تعلیم و تربیت خیلی طولانی است. معلم ذره‌ذره از زحماتش نتیجه می گیرد. کار معلم مثل کلید برق نیست که در یک حرکت آن را می‌زنید، چراغ روشن می شود. ممکن است هزاران حرکت فقط یک نتیجه بدهد. بنابراین معلم باید حوصله داشته باشد: حوصله ی گوش‌دادن، حوصله ی کشف‌کردن، حوصله ی راه‌یابی، حوصله ی حل کردن مشکلات و انواع حوصله ها.

 

۳- معلم باید دقیق باشد.

 

اگر معلم دقیق نباشد، نمی تواند ببیند. از لحظه ها و رفتارها می گذرد. از علامت هایی که شاگرد می دهد، محیط می دهد، پدر و مادر می دهند، می گذرد. پس فقط دقت معلم است که می تواند او را در زمینه ی کارش راهنمایی کند.

 

۴- معلم باید حالت بی طرفی علمی  داشته باشد.

 

یعنی تعصب نداشته باشد، زود قضاوت نکند و زود به نتیجه نرسد، بلکه مثل یک دانشمند شرایط را سبک سنگین کند، علت را بیابد و پیش از قضاوت، سنجش های لازم را درباره ی شاگردش، کارش، رشته درسی اش و خودش داشته باشد.

 

۵- معلم باید پایداری و مقاومت داشته باشد.

 

اگر امروز معلم کارش به نتیجه نرسید، فردا کار کرد و باز هم به نتیجه نرسید، پس‌فردا و روزهای دیگر هم کارش نتیجه نداد، هم‌چنان در جهت مقصود، پایداری کند تا شاگردش، خودش، کلاسش و مدرسه‌اش را به مقصد نزدیک کند. تا پدر و مادر را در زمینه ی هدایت‌کردن فرزندشان راهنمایی کند.

۶- معلم باید ذهنی باز داشته باشد.

 

گیرنده های معلم مثل گیرنده های تلویزیون در همه ی جهت ها باید کار کند و هیچ‌وقت بر روی یک موضوع نایستد. اگر معلم دیگری تجربه ای کرده است، ذهن باز معلم است که می تواند این تجربه را بگیرد و بسنجد و از آن بهره بگیرد. اگر بچه ای کار تازه ای کرده است، ذهن باز معلم می تواند از کار تازه ی آن بچه نکته ای بیاموزد که کار معلمی او را ثمربخش‌تر کند. اگر معلمی مقاله ای می خواند، ذهن باز اوست که می تواند نکته هایی از آن مقاله دریافت کند. اگر در جایی پژوهشی شده است، ذهنِ باز معلم از آن پژوهش بهره ای برای کارش می گیرد. ذهن معلم باید نسبت به تأثیرات خارجی باز باشد و واهمه ای نداشته باشد.

 

۷- معلم باید انعطاف داشته باشد.

 

خطری که معلم‌ها را همیشه تهدید می کند، این است که در روش و سبک شان متخصص می شوند؛ یعنی می گویند: من جز این روشِ تدریس هیچ روش دیگری را قبول ندارم. چنین چیزی درست نیست. باید قبول کرد و انعطاف داشت، رفت، دید، فهمید، نشست و گوش کرد. در حقیقت معلم باید گوش ها، چشم‌ها و ذهن باز در برابر همه ی تأثرات داشته باشد و انعطاف‌پذیر باشد.

 

۸- معلم باید با شاگردانش رابطه ای صمیمانه و انسانی برقرار کند.

 

در چنین حالتی است که محیط آماده می شود برای این که بچه بیاموزد. متأسفانه ما به نقش این رابطه ی صمیمانه به اندازه ی کافی آگاه نیستیم. این رابطه ی صمیمانه گاه با یک نگاه یا یک لبخند یا یک نوازش یا گفتن جمله ای کوتاه ایجاد می شود. به هر حال، چنین رابطه ای خیلی درونی است و آن چه به وجودش می آورد خیلی متفاوت است. نمی شود فرمول‌وار گفت؛ فقط باید مهارت داشت و به جا و به موقع حرکت مناسب را کرد.

 

۹- معلم باید ظرافت و تعمق داشته باشد.

 

معلمی کار فوق‌العاده ظریفی است. من گاهی در فیلم‌ها می بینم که دارند تلفن یا دستگاه رادیو و یا تلویزیون را سیم‌پیچی می کنند، سیم‌های نازک را می‌کِشند و به  هم وصل می کنند، یا نحوه ی استفاده از وسایل جراحی را می بینم که چه قدر کار ظریفی است، ناگهان به نظرم می‌رسد که کار معلم از این هم ظریف‌تر است. در کار تعلیم و تربیت موج‌ها را نمی شود دید و ثبت کرد. من حرف می‌زنم، شما ثبت می کنید، ولی ما هیچ ارتباط سیمی با همدیگر نداریم! حالا فکرش را بکنید معلم چه قدر در کارش باید ظرافت داشته باشد تا بتواند همه ی موج‌ها را در جهت پیشرفت کارش به حرکت درآورد. متأسفانه خیلی کم‌اند معلمانی که این نکته را کاملاً درک کرده باشند و در عمل هم به آن رسیده باشند. یکی از کسانی که این نکته را به خوبی دریافته بود و در عمل هم به آن رسیده بود، جبار باغچه بان بود. باغچه بان دقیقاً به تمام ظرافت های معلمی رسید. هر نگاهش، هر واکنش و برداشتش نسبت به کاری که انجام می داد، در نهایتِ ظرافت بود و این آن جایگاهی است که معلم در حین کارِ عملی ورزیده می شود و تئوری چندان به کارش نمی آید.

 

۱۰- معلم باید قدرت طراحی و پیش‌بینی داشته باشد.

 

من روی این صفت تکیه می کنم. معلم باید زمان لازم برای مطالعه، طراحی و پیش‌بینی را داشته باشد و این طراحی را مثل یک دانشمند انجام بدهد. یعنی کار مستند و صحیح بکند و دقت واقعی علمی داشته باشد. آن چه گفتم به ترتیب اهمیت نبود، چون هر یک از این صفت ها در جای خودش بسیار مهم است و هیچ‌یک بر دیگری برتری ندارد.

از کتاب گفت و گو با زمان،نویسنده:توران میرهادى

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۳:۵۲
محمد علی رئیس دانا


روز معلم، روز بزرگداشت عشق و ایثار است. تجلیل از کسانی که علم را جرعه جرعه در جان ها جاری می کردند. خود لحظه لحظه می سوختند و با دانش خویش، جامعه را می ساختند و فردایی باشکوه را نوید می دادند. امروز، روز بزرگداشت کسانی است که الف قدّشان، در راه تعلیم خوبی ها خمیده شد.

برای معلمین عزیزی که سایه اشان بر سر ماست طول عمر با عزت آرزو می کنم -- خداوند متعال اجر محبت هایشان را بدهد .

و برای عزیزانی که از بین ما رخت بر بسته اند طلب مغفرت دارم و امیدوارم خداوند متعال با رحمانیتش آنها را به پاس آموزش به فرزندان این مرز و بوم مورد لطف خاصه اش قرار دهد .

چوب معلم ار بود زمزمه محبتی     جمعه به مکتب آورد طفل گریز پای را
یاد زحمات بی دریق جناب علی آبادی در صبح های جمعه به خیر

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ ارديبهشت ۹۷ ، ۰۵:۲۸
محمد علی رئیس دانا

باتقدیم سلام وتبریک پیشاپیش بمناسبت سالروز میلاد حضرت مهدى عج باستحضارمى رسانم

 اولین گردهمائى سال ٩٧ بشرح ذیل در محل آزمایشگاه مکانیک خاک در کارگرشمالى مقابل تربیت بدنى دانشگاه تهران برگزارخواهدشد 

از ساعت ١٨٠٠ چهارشنبه ١٩ اردیبهشت ماه گردهمائى دیدارى اساتید وفارغ التحصیلان دبیرستان دکتر نصیرى در کوى دانشگاه ، آزمایشگاه مکانیک خاک برگزار خواهدشد ، خواهشمند است :

١- بجز اطلاع رسانى عمومى ، خودتان هم به دوستان مرتبط اطلاع دهید .

٢- تلاش شود بموقع حضوریافته تا در دیدار اساتید و همکلاسیها از فرصت لازم بهره مندباشید .

٣- سرگروهها ضمن تماس تلفنى واحیاناً تلگرام یا sms اطلاع رسانى نموده و تا روزشنبه ١٥ اردیبهشت به آقاى دکتر خبازان یا بنده محمدعلى پشنگ پور٠٩١٢٣٣٩٧٥١٠ اعلام بفرمائید .

٤- دوستانیکه عضو صندوق هستند ، دفترچه عضویت خودشان را همراه داشته و ضمنا سعى نمایند میزان عضویت خودشان را افزایش دهند .

٥- از فارغ التحصیلان جدیدالورود به گردهمائى ها که عضوصندوق نمى باشند ، دعوت مى گردد درسالن محل تجمع ، به آقاى پرویز على مددى مراجعه و داوطلبانه در صندوق دبیرستان عضو شوند .

٦- نظریه ، انتقاد وپیشنهادهاى خودتان  را به آقاى دکتر خبازان اعلام تابراى گردهمائى هاى بعدى لحاظ شود  .

٧- ضمناً درصورت امکان یک نفراز عزیزان هنرمند، مسئولیت تهیه عکس یافیلم مراسم راتقبل نمایند ( داوطلب گرامى لطفاً به بنده اطلاع دهند )

٨- یک نفر از دوستانیکه امکان خرید ، شستشو و انتقال میوه براى مهمانان را دارد ، لطفاً تماس بگیردتا مقدار آن خدمتشون اعلام شود .


شب خوبی بود - جای دوستان غایب خالی

















باتقدیم سلام خلاصه گزارش گردهمائى ٩٧/٢/١٩ بمناسبت هفته معلم بشرح ذیل بعرض مى رسد . { پشنگ پور }

١- تعداد ١٣ نفر از اساتید تشریف داشتند .

٢- عزیزان على آبادى و مؤمنى بعلت کسالت قادر به حضور نبودند

٣- تعداد ٦١ نفر از دانش آموختگان و ٧ نفر مهمان ، جمعاً ٨٠ نفر آمده بودند .

٤- دریافت هزینه شام و پذیرائى از ٦١ نفر ١٤٧٥٠٠٠ تومان
٥- هدایاى تحویلى جمعاً ١٧ عدد

٦- هدایاى اساتید مومنى و على آبادى ، بزودى حین ملاقات درمنزلشان ، اهداء خواهدشد .

٧- یکى از هدایا که اضافه آمده بود به آقاى رئیس دانا فروخته شد .

٨ -اغلب هزینه ها فاکتور دارند .

٩- ریزهزینه ها براى آقاى على مددى ارسال شده است .

١٠ - دوستان گرامى آقایان ، على مددى ، برزگر ، خبازان ، صفدرى ، فیض خانى ، رئیس دانا ، قره اى ، قوى فکر ، سرگروهها و ... در برنامه ریزى ، تدارک و اجراى گردهمائى همکارى و همفکرى هاى مؤثرى داشتند که جا دارد از همه عزیزان سپاسگزارى شود .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۷:۴۶
محمد علی رئیس دانا

سلام

امروز سعادت تجدید دیدار و عیادت از استاد علی آبادی

در معیت دکتر علی اصغر فانی و دو اخویشان محمد رضا فانی و علی رضا فانی  به همراه جنابان پشنگ پور و علیمددی و اینجانب رئیس دانا مقدر شد .

انشالله خداوند عمر با عزت به استاد عنایت فرمایند .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ ارديبهشت ۹۷ ، ۲۳:۱۶
محمد علی رئیس دانا