یکی از فاکتورهای مهم توسعه، #انگیزه_پیشرفت است.
تحلیل
⭕️ جامعهای که افراد آن، خصوصا جوانان، از انگیزهی پیشرفت بالا برخوردار باشند، به سوی ترقی و پیشرفت گام بر میدارد (به عنوان شرط لازم، نه کافی).
گرچه معمولاً از تاثیر جامعه بر فرد، و متاثر شدن افراد از نقشهای اجتماعی و تحولات اجتماعی سخن میرود، ولی نقش انگیزه پیشرفت نشان میدهد که تنها جامعه نیست که افراد را شکل میدهند. افراد با انگیزه پیشرفت بالا در یک جامعه سیر حرکت جامعه را تغییر میدهند. ویژگیهای افراد دارای انگیزه پیشرفت بالا عبارت است از: 1ـ میل به انتخاب تکالیف دشوار؛ 2ـ انجام کار به نحو شایسته؛ 3ـ تلاش و کوشش؛ 4ـ امیدواری و خوشبینیِ واقعگرایانه؛ 5ـ گرایش به پیشرفت.
⭕️ در یک پژوهش سه دورهی زمانی تمدن یونان باستان، یعنی دوره رشد، دوره اوج شکوفایی، و دوره زوال و انحطاط این تمدن بررسی شد. نتایج نشان داد که بین سطح انگیزه پیشرفت موجود در افراد آن جوامع، با میزان پیشرفت و انحطاط آنها رابطه داشته است.
#دیوید_مکللند، پژوهشگر توسعه، یکی در یک طرح پژوهشی ابتکاری و طولانی اقدام به گردآوری شواهدی از کشورها و فرهنگهای مختلف کرد. نتایج نشان میداد که بالا بودن سطح انگیزهی پیشرفت در یک دورهی زمانی در یک جامعه، با پیشرفتهای آن رابطه دارد.
او به بررسی محتوای داستانها، کارتنها، فیلمها و آموزشهای مدارس به کودکان در کشورهای مختلف توسعهیافته و عقبمانده پرداخت و تفاوت فاحشی میان آنها دید. او به این نتیجه رسید که الگوی پیشرفت در یک جامعه با الگویی که در داستانها و آموزشها به کودکان القا میشود، رابطهی مستقیم دارد.
از نظر او یکی از راههای فهم میزان انگیزه پیشرفت در میان افراد یک جامعه ارزیابی آثار فرهنگی (مانند محصولات ادبی، داستانها، فیلمها، ضربالمثلها، باورها و ...) است.
⭕️ زندگی ما مخلوطی است از داستانهای بسیاری که شخصیت ما را شکل دادهاند. گرچه ما روزگاری تنها شنوندهی این داستانها بودهایم، اما اینک بازیگر مخلوطی از آنها هستیم که در مغز ما پردازش شده است.طرز فکر ما در مورد جهان، دیگران، خودمان، تلاش، موفقیت، اعتماد، سرنوشت، ایادانی و ...، تابع داستانهایی است که شنیدهایم و یا در زندگی واقعی با آنها مواجه بودهایم. در این میان سالهای کودکی مهمترین تأثیر را دارند.
ما در خانوادهها، مدرسه و تلوزیون با چه داستانهایی بزرگ شدهایم؟ آیا با داستانهایی که امید و تلاش و خوشبینی و اعتماد و فتخ قلههای بلند را در ما تزریق میکنند؛ یا آتاشغالهایی که فقط داستان غم و اندوه و گرگ بودن مردم، و بیفایده بودن تلاش و اسیر سرنوشت محتوم و جبر زمانه بودن، و یا انحصار راه ترقی را در دریدن حقوق دیگران بیان مینمایند؟
⭕️ برای کودکانتان زیاد داستان بگویید. هیچچیز مانند داستان شخصیت آنها را نمیسازد. نگذارید هر آتآشغالی وارد ذهنشان شود. برایشان داستانهایی بگویید که روح امید و کنجکاوی و پرسشگری و اراده و تلاش و خودباوری و عزت و شرافت و اخلاقمداری را در آنها زنده میکند.
🖌دکتر محسن زندی